Titulní obrázek

Pokles prodeje aut v Evropě zasáhl většinu značek

Únor přinesl ještě horší prodeje nových aut v Evropě než leden. Velkým meziročním poklesům odolávají z větších hráčů pouze korejské značky, Mercedes a Škoda Auto, která se blíží první desítce. Meziroční pokles únorových prvních registrací nových osobních aut činí podle Asociace evropských automobilových výrobců ACEA v zemích Evropské unie a EFTA (Švýcarsko, Norsko, Island) 9,2 %. To je zhoršení stavu proti lednovým -6,6 %.

Mohou za to především velké meziroční únorové propady na důležitých trzích Francie (-20,2 %), Itálie (-18,9 %) a Belgie (-17,7 %). Úplně nejhorší je situace v Portugalsku (-48,4 %) a Řecku (-45,2 %). Na nule se drží Německo, v plusu většina postkomunistických zemí včetně Česka (+5,4 %).

Výsledky jednotlivých zemí se samozřejmě promítají i do prodejní hitparády značek. Meziroční poklesy se nejvíc dotýkají výrobců, kteří se prosazují ve frankofonní a jižní Evropě - tedy francouzských (Citroën -11,7 %, Peugeot -20,5 %, Renault -27,3 %) a italských (Alfa Romeo -29,4 %, Fiat -18,3 %) značek. Trpí i Japonci Honda (-33,2 %), Mitsubishi (-35,2 %) a Suzuki (-27,6 %). Pokles se ale tentokrát nevyhnul ani většině německých značek. Jediným výrobcem koncernu Volkswagen, který se udržel při porovnání s únorem 2011 v plusu, je Škoda s půlprocentním ziskem.

Ještě lépe se dařilo značkám Hyundai (+6,1), Mercedes (+6,8 %), Chevrolet (+17,3%) nebo Kia (+31,4 %). Z méně významných hráčů Lexusu (+72 %), Land Roveru (+69,8 %) a Jeepu (+58,1 %).

Havarijní pojištění doplňuje povinné ručení. Jde o volitelné pojištění, které kryje ostatní škody v povinném ručení nezahrnuté. Pojistit se tak můžete proti škodám na svém vlastním vozidle nebo třeba zamezit případné finanční ztrátě při odcizení vozidla.

Škoda si proti lednu o příčku polepšila a opět o něco stáhla ztrátu na první desítku. V součtu prvních dvou měsíců letošního roku si česká značka drží solidní šestiprocentní zisk a v průběžném pořadí ji patří 12. příčka za jedenáctou Toyotou. Na čele patří druhá příčka za čím dál suverénnějším Volkswagenem zatím Fordu před Renaultem, Peugeotem a Opelem.

Největší zisky si v rámci TOP 20 připisují Kia (+31 %), Chevrolet (+22,3 %) a Hyundai (+11,4 %) - tedy značky s korejským původem nebo výrobou. Největší ztrátu Renault (-28 %).