Titulní obrázek

Korejská automobilka na Slovensku šlape na paty Škodě

Na slovenském automobilovém trhu se daří novým generacím Hyundaie i30 a Kiy Cee'd. Žebříčku ale nadále dominují česká Škoda Octavia a Fabia.

Situace tamního trhu ale nebyla v květnu příliš optimistická. Na slovenských značkách se totiž objevilo méně než 6 tisíc vozů, tedy o 9 % méně než ve stejném měsíci letopočtu 2011. Žebříčku modelů dominují stejně jako v české kotlině a moravských úvalech Octavia a Fabia. Liftbacky a kombíky nižší střední třídy mají na kontě 571 prodaných aut a 9,6 %, o kategorii menší řada pak 486 a 8,2 %.

Zpátky ve hře je bronzový Hyundai i30 z Nošovic (228, 3,8 %), který tak krade zákazníky automobilce z Mladé Boleslavi. Stejně jako v případě „domácí“ Kie Cee'd tento stav zavinil příchod nové řady. V Žilině vyráběná Kia se zvláštním názvem, na který si ovšem každý zvykl, si našla 180 nových zákazníků (3 %).

První pětku uzavírá Golf, který si v porovnání pro změnu s dubnem 2012 vyskočil o čtyři příčky. Dalším nejprodávanějším vozem okřídleného šípu je sedmý Yeti, mezi něj a Golf se vklínilo pouze Suzuki SX4. Oběma jihokorejským a navíc koncernově spřízněným značkám se daří i ve spodní polovině Top 10 a začátku druhé desítky (devátá Sportage, dvanácté Rio, třináctá i20). Rozdělují je pouze Volkswageny Polo a Passat a Superb. Toho jeho věčný německý konkurent podobné velikosti porazil o šest kusů.

Velké věci lze čekat v budoucnu od horké novinky: Peugeotu 208. Ten už najdeme mezi nejlepšími třiceti, v dubnu byl přitom až na 83. místě. Dalšími lamači jsou Dacia Sandero (o 25 příček na pozici číslo 33), pětačtyřicátý Peugeot 508 (+19 míst) a malé MPV s bleskem ve znaku Meriva. Opel s netradičním otevíráním dveří uzavírá květnovou nejúspěšnější padesátku, o měsíc dříve bychom jej mohli objevit na 79. příčce.

Havarijní pojištění doplňuje povinné ručení. Jde o volitelné pojištění, které kryje ostatní škody v povinném ručení nezahrnuté. Pojistit se tak můžete proti škodám na svém vlastním vozidle nebo třeba zamezit případné finanční ztrátě při odcizení vozidla.

Ve srovnání od ledna si trh ovšem polepšil na 28.340 jednotek (+2 %). V globálním evropském hledisku sice není stejně jako ten český nijak důležitý, přesto jde na rozdíl od některých mnohem větších zemí (například Francie) o pozitivní výsledek. T

aké v celkovém pořadí vedou obě škodovky, Octavia před Fabií, oproti loňsku si ale pohoršily, okupují jen 10,8, respektive 8,8 %. Bronzový je Cee'd s podílem 2,8 %. Hyundai i30 se vyšplhal na čtyřku (632, 2, 2 %) a páté je Polo. Pětisetkusovou hranici ovšem překročily také SX4, Golf, Sportage, Rio a Yeti.