Kia Rio 1,25 nebo Škoda Fabia 1,2 TSI?
Korejská automobilka Kia se stále snaží prosazovat motory bez přeplňování. Bude ale obyčejný jedenačtvrtlitrový motor v Kia Rio stačit na stejně velký turbomotor ve Fabii?
Škoda po faceliftu Fabie vsadila téměř výlučně na turbomotory. Jediný atmosféricky plněný agregát v nabídce je základní tříválec 1,2 HTP. Tato jednostranně zaměřená strategie nás inspirovala k srovnání Fabie s korejským vozidlo Kia Rio. Než ale nastartujeme přistavené čtyřválce, podívejme se napřed na srovnávaná auta obecnějším pohledem.
Kia k testu dodala auto v základním provedení Edtition 1. Tato verze za čtvrt milionu ale nemá ani poklice na ocelových kolech, ani lakované kliky a zrcátka. Obojí nabízí až o 30 tisíc dražší Edition 1 Pro.
Škoda se rozhodla neponechat nic náhodě a Fabia dorazila ve žluté barvě s paketem Monte Carlo. Černé detaily a velká kola dělají z obyčejně nevýrazné Fabie auto, které svým designem vzbudí pozornost. V tomto konkrétním případě proto vychází srovnání designu opačně, než by se dalo u dvojice Rio-Fabia čekat.
U interiéru a zavazadlového prostora se nenecháme oklamat prvním dojmem. Po usednutí dovnitř je to opět Fabia, kdo se snaží zaujmout vrcholným provedením detailů. Zde už ale parádičky za paketu Monte Carlo těžko obstojí proti jasným faktům. Nové Rio je uvnitř vyspělejší. Karoserii širší o 8 cm a rozvor náprav delší o 12 cm dokáže náležitě zužitkovat a působí dojmem podstatně prostornějšího auta. Zejména rozdíl ve vnitřní šířce 5 cm je opravdu citelný. Rio ale zároveň nabídne přirozenější posaz a velkorysejší příděl prostoru v podélném směru. Kia k tomu přidává živější design, avšak strohá a vysoká palubní deska Fabie může být pro někoho předností.
Kde si Škoda nenechá vzít prvenství, to je výhled z vozu. Rio vsadilo na efektnější skloněné sloupky, ty vpředu však zhoršují výhled do křižovatky (přídavné okénko ve sloupku je jen symbolické), zadní zase komplikují couvání.
Zavazadlový prostor je tradiční doménou Fabie. Jejich 315 litrů těžko hledá konkurenci, čtyřmetrové Rio je ale s 288 litry povážlivě blízko. Proporce zavazadelníku jsou dokonce příhodnější – spíš než o 6 cm delší prostor ve Fabii oceníte o plných 11 cm více mezi podběhy u Ria. Český hatchback si zachraňuje čest vyšším prostorem v základním uspořádání a níže položenou nakládací hranou.
Registr vozidel: Aby bylo možné zaregistrovat nové či ojeté vozidlo do evidence, musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na úřadu doložit originál zelenou kartu. Každé vozidlo provozované na území ČR, musí být zaregistrováno dle trvalého (u cizinců dle přechodného) bydliště.
Nás ale zajímají hlavně motory. Základní fakta jsou nezvykle podobná: objem 1,2 litru, výkon 63 kW a k tomu pětistupňová manuální převodovka. Všechno ostatní je ale jinak. Kia je teoreticky v roli outsidera – jedinou pokročilejší technologií na jejím atmosférickém motoru je variabilní časování sacích i výfukových ventilů (DCVVT). Škoda má pod kapotou motor 1,2 TSI, který je osazen výfukovým turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Zvláštností tohoto motoru je rozvod s dvěma ventily na válec místo obvyklejších čtyř. Jediná vačková hřídel znamená, že té-es-íčko naopak postrádá variabilní časování ventilů. Ve skutečnosti proti sobě proto stojí klasický maloobjemový atmosférický čtyřválec a přiškrcený turbomotor.
Řečí čísel: 121 proti 160 Newtonmetrům, které se však musí prát s podstatně těžšími převody. Projev obou motorů je v běžném provozu podobný. Kia nabízí plynulejší náběh točivého momentu, což dokáže kompenzovat kratší zpřevodování. Alespoň tedy u částečně zatíženého vozu.
U Škody je naopak přes veškerou snahu patrný nástup turba, které potřebuje svůj čas, než v 1500 min-1 poskytne slibovaných 160 Nm. I přes stejný hardware, jako má silnější 1,2 TSI se 77 kW, je patrný zásadní rozdíl v naladění motoru. Nejslabší TSI má ve středních a vyšších otáčkách nezáživný projev bez jakékoliv gradace výkonu. Vypadá to proto na remízu, při které bude záležet na preferencích daného řidiče.
Ani ve spotřebě paliva Rio za Fabií nezaostává. Naopak, i přes kratší převody dokáže mít stejný apetit při stokilometrové rychlosti a ve 130 km/h dokonce trochu ušetří. Oba motory dokážou na dálnici udržet rychlost do kopce i bez podřazování. Přeplňovaná Škoda je při tom o něco suverénnější, ovšem za cenu pomoci turbodmychadla, která nízké spotřebě nesvědčí.
Oba testované modely bojují o přízeň zákazníků akčními nabídkami. V případě Kia to znamená model Edition 1 a počínaje červnem několik dalších benefitů. Rio zlevnilo o 5 tisíc a Kia navíc v létě přidává zdarma parkovací senzory, za které si jinak účtuje 9.000,- Kč. Rio Edition 1 znamená vysoký bezpečnostní standard – nechybí šestice airbagů ani stabilizační systém. Klimatizace a rádio (zde navíc s USB), stejně jako centrální zamykání a elektrické stahování oken, dnes patří v tomto segmentu k běžně poptávaným prvkům výbavy. Nic z toho Riu nechybí. Problematický je vzhled auta. Kia vám nedá lakované kliky a zrcátka, ale ani poklice na ocelová kola. Tyto estetické nedostatky odstraní paket Plus, který stojí 15 tisíc (společně s předními mlhovkami).
I nabídka Fabie má silná a slabá místa. Akční model Champion Ambition nepostrádá litá 15palcová kola, přední mlhovky a také tempomat, který Kia Rio neumí. Proti tomu chybí nižší bezpečnostní standard, rádio bez připojení pro externí přehrávač a samozřejmě parkovací senzory. Rozdíl mezi oběma vozy je při porovnatelné konfiguraci 37 tisíc korun. Pravdou je, že podstatná část této sumy připadá na rozšíření bezpečnostní výbavy u Fabie. Podívejme se ještě na lépe vybavené konfigurace. Zde se výhodnost Ria postupně vytrácí. U Fabie vás ceník za relativně dostupné částky pustí do velkorysejší výbavy, Kia nabízí příplatky formou volně kombinovatelných, avšak cenově nepříliš výhodných, balíčků. Oba ceníky skrývají tajný tip: Kia nabízí silnější motor 1,4 CVVT/80 kW se šestistupňovou převodovkou za pouhých 10 tisíc navíc, u Škody je stejná výše příplatku za praktičtější karoserii kombi.
Konečné rozhodnutí mezi touto dvojicí je složité. Nakonec má ale víc argumentů na své straně Kia – nižší cena, prostornější kabina, motor, který drží krok se slabším 1,2 TSI, atraktivnější design a sedmiletá záruka jsou silnými trumfy. Fabia zase mimo oblast bezpečnosti nabízí standardně vyšší úroveň výbavy a na to české rodiny uslyší. Neméně pádným argumentem je nízký příplatek za karoserii kombi. Opomenout nemůžeme ani podstatně hustší servisní síť. V našich očích to nakonec vypadá na mírné vítězství Ria. Stačí ale jen trochu změnit priority a může být lepší volbou Fabia.